Ludde och Doris veterinärbesök

När vi var hos veterinären i går var hon säker på att Doris hade öroninflammation och skrev ut medicin mot inflammation och värk 
Sedan ringde veterinären idag och sa att ingen av dem hade någon inflammation att det hon hittat på Doris var svamp som jag sa till henne igår. Ludde tog hon inget prov på eftersom hans öron var bättre. Frågade om de trots detta skulle ta denna medicin och om de skulle använda betnovat som är kortison. Fick till svar att de skulle ta denna medicin. 
Nu har jag tagit reda på av på denna metacam endast ska användas på svårare inflammationer och att hundarna lätt får diarré 
Ludde får mycket lätt diarré så han ska inte äta det och varför användandet när det inte finns någon inflammation. Sa till henne att om det varit inflammation känner jag det på lukten men hon lysande inte på mig. Frågade om dessa mediciner var nödvändiga och att de inte skapar mer problem istället och det skulle de inte göra.
Vidare betnovat har jag nu fått veta att det måste man trappa ner när man använder det annars kommer svampen tillbaka mycket snabbare om man slutar tvärt. 
Jag kommer att använda betnovat korttidsplatser tre dagar morgon och kväll sedan trappa ner att använda det morgon och kväll tre dagar men en dags mellanrum sedan en gång om dagen tre dagar med en dags mellanrum
En hel vetenskap när det gäller pudlar öron. 

Trött på allt detta kostar massor med pengar och det enda är att jag skulle ha fixat detta själv med öronrens och sprayat cortavance. Det är okey eftersom man använder det utanpå inte inne i örat
Att ha kortison inne i örat skapar biverkningar övervikt sämre pälskavalietet. 
Nej nu kommer jag att behandla detta själv och inte ta någon veterinärs råd som inte är insatt när det gäller pudelöron
Vet mer om det själv efter nio år med Luddes öron och allergiproblem


Ludde så söt


Så fina tjejer Doris och Celeste




Kommentera här: